برگزاری هشتمین جلسه محفل هفتگی نهج‌البلاغه در بغداد

موسسه علوم نهج‌البلاغه وابسته به آستان مقدس عباسی، هشتمین جلسه از محفل هفتگی نهج‌البلاغه را با رویکرد موضوعی در پایتخت عراق، برگزار کرد.

دکتر «لواء العطیه»، مسئول این موسسه، اظهار داشت: این جلسه بخشی از مجموعه تلاش‌های علمی است که با هدف برجسته‌سازی عمق فکری و تربیتی نهج‌البلاغه دنبال می‌شود و هدف اصلی آن، تبدیل این میراث ارزشمند به الگویی عملی در زندگی روزمره برای ارتقای جامعه و تقویت ثبات فکری در برابر چالش‌های مختلف است.

در ادامه این محفل، دکتر «طلال العبیدی» بخشی از وصیت امیرالمؤمنین امام علی (ع) به فرزند خود امام حسن (ع) را مورد بررسی قرار داد و به ابعاد اعتقادی، فلسفه وجود و غایت‌مندی انسان و همچنین جنبه‌های تشریعی آن پرداخت. وی بر آمادگی انسان برای آخرت و پرهیز از خطر تسویف (سهل‌انگاری در انجام وظایف) تأکید کرد.

وی همچنین به ابعاد اخلاقی و روانی این وصیت اشاره کرد و نگاه انتقادی امام علی (ع) به اخلاق مادی‌گرایانه و تحلیل روان‌شناختی مفاهیمی چون غرور، سرگشتگی و تعامل انسان با دنیا را تشریح نمود.

العبیدی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش‌های فلسفه‌های معاصر و جهانی‌سازی پرداخت و نسبت به موج‌های غرب‌زدگی و تضعیف مرجعیت فکری که در فلسفه مدرن ترویج می‌شود هشدار داد. همچنین در این نشست، نقدهایی بر مصرف‌گرایی افراطی، بت‌انگاری ماده و سرمایه‌داری افسارگسیخته مطرح شد و بر نقش مکتب اهل‌بیت (ع) و مرجعیت عالی دینی به‌عنوان تکیه‌گاه و حصن مستحکم در برابر بحران هویت و گم‌گشتگی فکری تأکید گردید.
نظرات خوانندگان
هیچ نظری وجود ندارد
نظرات
نام:
کشور:
پست الکترونیک:
نظرات: