بررسی نامه‌های امام علی (علیه‌السلام) در چهاردهمین نشست نهج البلاغه ذی‌قار به همت موسسه علوم نهج‌البلاغه

موسسه علوم نهج‌البلاغه وابسته به آستان مقدس عباسی، چهاردهمین جلسه محفل هفتگی نهج‌البلاغه را با رویکرد موضوعی در استان ذی‌قار برگزار کرد.

دکتر لواء العطیه، ریاست موسسه علوم نهج‌البلاغه، در این نشست اظهار داشت: این محفل در چارچوب فعالیت‌های علمی این مجموعه برگزار می‌شود و هدف آن تبیین عمق فکری نهج‌البلاغه و پیوند دادن آموزه‌های آن با واقعیت‌های فردی و اجتماعی است.

وی افزود: هدف از برگزاری این جلسات، یادآوری ارزش‌های علوی به عنوان یک رویکرد عملی برای ساختن شخصیت مؤمن و تربیت رهبران کارآمد است.

در ادامه، شیخ هانی الربیعی، سخنران این نشست، گفت: در این جلسه گزیده‌هایی از نامه ۴۵ نهج‌البلاغه مورد بررسی قرار گرفت که در آن زهد امام علی (علیه‌السلام) و بی‌اعتنایی ایشان به مظاهر دنیوی، با وجود توانایی در دستیابی به آن‌ها، به تصویر کشیده شده است.

وی توضیح داد: امام علی (علیه‌السلام) در این نامه‌ها درس‌های عمیقی در زمینه تهذیب نفس و تقوا ارائه می‌دهند تا انسان در مسیر آخرت در امان باشد و نشان می‌دهند که دلبستگی به مادیات با رشد روحی و یقین سازگار نیست.

الربیعی همچنین با تأکید بر مفهوم رهبری در اندیشه علوی گفت: این رویکرد، الگوی رهبریِ دور از مردم و رفاه‌زده را رد می‌کند و بر مشارکت عاطفی و عملی رهبر در سختی‌های جامعه برای تحقق پایداری و پیشرفت اخلاقی تأکید دارد.

این محفل در چارچوب تلاش‌های آستان مقدس عباسی جهت تقویت ارتباط جامعه با منابع اصیل معرفتی و ارائه خوانش‌های دقیق و کاربردی برگزار شده است.
نظرات خوانندگان
هیچ نظری وجود ندارد
نظرات
نام:
کشور:
پست الکترونیک:
نظرات: